AGENDA bert van erk |
Prive lessen contrabas,
basgitaar,spaanse gitaar en bandcoaching. tel:06-1232 0419
FRANCAIS
& ENGLISH & ESPAGNOL & DEUTSCH
voor
mijn ervaringen als workshop-leider zie a.u.b. in mijn
C.V. Bert van Erk
(over de workshop)
Publicatie
http://www.youtube.com/profile?user=BertsBreeze
http://www.youtube.com/user/vidimah
Introduktie clipje Workshop/sessie Sju- Utrecht Bert van Erk contrabas en Faiz Guseinov viool :
http://www.youtube.com/v/U8sym7q5oQ4&hl=nl&fs=1&color1=0x402061&color2=0x9461ca
op maandagavonden van 20.00 tot 21.30 :van 1 oktober t/m 26 november 2007 8 wo’s : serie 1van 14 t/m 28 januari 2007 3 wo’s : serie extravan 4 februari t/m 7 april 2007 8 wo’s : serie 2
Cursusbijdrage serie 1 of 2 : E.91- Jaarcursus series 1+2+extra : E.175-
Inschrijven: Cursistenadministratie tel: 050 533 95 60ma.t/m do. 9.00 tot 14.00
zaterdagmiddag 1 SEPTEMBER 2007 open dag
met gratis proefworkshop 13.30 tot 14.30 in ’t Clockhuys Lokaal 3
. WORKSHOP
WERELDMUZIEK
&
IMPROVISATIE |
|||||
|
In ’t Clockhuys,
Brinkhorst 3 Haren |
adres:Brinkhorst 3, 9751 AS Haren quick learner |
|
serie
voorjaar 2007:
Op
de Maandagavonden van 20.00 tot 21.30:
Van 15 t/m 29 januari 2007 3 wo,s: serie extra
Van
5 febrari t/m 2 april 8 wo,s: serie 2
cursus bijdrage 90 euro
Tussentijds instappen is mogelijk, kom een keer gratis meedoen op 15,22 of 29
januari
wie
zich inschrijft voor beide series krijgt extra:
15, 22 en 29 januari
Inschrijven: Cursistenadministratie
tel: 050- 533 95 60
ma.t/m do. 9.00 tot 14.00
In
de workshop wordt een handvol karakteristieke stukken uit het wereldmenu
aangepakt. Deelnemers
gevraagd met nieuwsgierigheid, enige notenleesvaardigheid
|
************ # ************
workshop
"ontdek
samen je eigen muziek"
muziek spelen zoals die bij je opkomt, samen met anderen, hoe
doe je dat?
Als je een instrument gebruikt, moet je de noten en tonen die je bedoelt leren raken en laten klinken. Daar moet je huiswerk voor doen. Door te studeren = proberen zul je stap voor stap meer kunnen realiseren van wat je wilt spelen. Als je met anderen gaat samenspelen moet je "de tering naar de nering zetten", je kan alleen in het midden brengen wat je kan. Je moet nu ook luisteren naar wat die anderen spelen en tegelijk daar het jouwe aan toevoegen. Aan de basis van het samenspelen ligt het rhythme. Daar komt de energie vandaan en de ruimte waarin een melodie kan groeien.
In de workshops gaan we met verschillende rhythmesoorten en tempoos spelenderwijs op zoek naar organisatie, melodie en harmonie.
In principe zijn alle instrumenten die te stemmen zijn welkom, en vocalisten uiteraard. Wel moet het aantal piano-, keyboard-, gitaar-, basgitaar- en contrabasbespelers beperkt blijven tot maximaal 2 per soort instrument. Het maximum aantal deelnemers is ongeveer 15. Enige notenleesvaardigheid is gewenst maar niet noodzakelijk, enige speelvaardigheid wel. Belangrijk is dat het vaardigheidsniveau van de verschillende deelnemers niet te ver uiteen loopt. De groep deelnemers kan bijvoorbeeld bestaan uit kinderen van ongeveer 12 jaar, zonder instrumenten maar wel met een stem en handen en voeten, of uit leden van een professionele big band.
In een serie van minstens 4 workshops en een presentatie.
Inschrijven: Cursistenadministratie
tel: 050 533 95 60 |
Stedelijke Muziekschool
Groningen |
muziek
workshop by Bert van Erk. 06-12320419
BASIS-WORKSHOP IMPROVISATIE
workshop:
"ontdek
samen je eigen muziek"
muziek
spelen zoals die bij je opkomt, samen met anderen, hoe doe je dat?
Als je een instrument gebruikt, moet je de noten en tonen die je bedoelt leren raken en laten klinken. Daar moet je huiswerk voor doen. Door te studeren = proberen zul je stap voor stap meer kunnen realiseren van wat je wilt spelen. Als je met anderen gaat samenspelen moet je "de tering naar de nering zetten", je kan alleen in het midden brengen wat je kan. Je moet nu ook luisteren naar wat die anderen spelen en tegelijk daar het jouwe aan toevoegen. Aan de basis van het samenspelen ligt het rhythme. Daar komt de energie vandaan en de ruimte waarin een melodie kan groeien.
In de workshops gaan we met verschillende rhythmesoorten en tempoos spelenderwijs op zoek naar organisatie, melodie en harmonie.
In principe zijn alle instrumenten die te stemmen zijn welkom, en vocalisten uiteraard. Wel moet het aantal piano-, keyboard-, gitaar-, basgitaar- en contrabasbespelers beperkt blijven tot maximaal 2 per soort instrument. Het maximum aantal deelnemers is ongeveer 15. Enige notenleesvaardigheid is gewenst maar niet noodzakelijk, enige speelvaardigheid wel. Belangrijk is dat het vaardigheidsniveau van de verschillende deelnemers niet te ver uiteen loopt. De groep deelnemers kan bijvoorbeeld bestaan uit kinderen van ongeveer 12 jaar, zonder instrumenten maar wel met een stem en handen en voeten, of uit leden van een professionele big band.
In een serie van minstens 4 workshops en een presentatie.
#
WORKSHOP
DUKE ELLINGTON - REPERTOIRE
"Music
was his Mistress"
Vormgeven aan en improviseren over een selectie uit Duke's rijke repertoire.
Voor
enigszins gevorderde deelnemers qua leesvaardigheid en samenspeel-ervaring.Verder
gelden dezelfde beperkingen als bij de Basis-Workshop.
#
Bert van Erk heeft musici bij elkaar gebracht, die een frisse wind laten waaien over hun eigen en elkaars muzikale tradities. De wortels van de hollandse deelnemers aan dit project zijn geen belemmering om ook van Caribische, West-Afrikaanse en Indiase ingredienten te proeven en daarvan te gebruiken wat bevalt. De Chileen Alvaro Pinto maakte deel uit van het ensemble Barroco Andino, dat Europese barokmuziek mengde met indiaanse intrumenten uit het Andesgebied. De twee afrikaanse musici, Zou Diarra en Pape Seck zijn geschoold in de tradutionele West-Afrikaanse troubadourstraditie, maar hebben sinds hun verblijf in Europa elementen uit onder meer jazz, drum 'n' bass en salsa geabsorbeerd.
De veelzijdige en brede muzikale interesse van de musici
leiden tot een vruchtbaabare kruisbestuiving. Basis daarvoor zijn de eigen composities
die de vijf inbrengen, waarbij improvisatie zorgt voor verrassingen en
onverwachte noten. (Theatre Rondeel, wijk bij duurstede)
Contrabassist Bert van Erk speelde ooit nog
met de roemruchte bandleider Boy Edgar. Toch slaagt deze veteraan er in om steeds
weer nieuwe jongeren aan zijn steeds weer nieuwe jazzgroepen te verbinden. En
die groepen dan nog tintelfris en kakelvers te laten klinken ook.